Trerätters

Ikväll har jag varit ungefär världens bästa fästmö. När F klev innanför dörren väntade jag med en trerättersmiddag som jag slitit med halva eftermiddagen. Vi tittade nämligen på halv åtta hos mig igår kväll och jag blev så himla sugen på att komponera en massa trerättersmiddagar. Vi sa att det vore ju faktiskt jättekul om man skulle göra som halv åtta hos mig fast med några kompisar bara och turas om att bjuda varandra. Enda nackdelen är att vi inte har så många kompisar som är lika matlagningsintresserade som oss. Jag och F får försöka starta upp det som ett litet projekt!
Såhär såg min middag ut idag iallafall! 
 
Förrätt - Avocado med laxmousse
 
För 2 pers:
  • 2 avokado
  • 200 g kallrökt lax
  • 200 g philadelphia
  • Dill efter smak
  • Salt och citronpeppar
  • 6 cocktailtomater
  • 4 msk ishavsrom
Lägg laxen och philadelphian i en matberedere (alternativt en skål och använd dig av stavmixer istället). Häll i dill och övriga kryddor efter smak och mixa sedan tills röran blir helt jämn. Dela avocadon och lägg i moussen i hålet på avocadon. Dela tomaterna och lägg vid sidan om som garnering och ta en klick rom på varje avocado.
 
 
 
Varmrätt - Fläskfilé i basilikasås med baconlindad sparris
 
För 4 pers:
  • 1 fläskfilé
  • 1 kruka basilika
  • 2 vitlöksklyftor
  • 2.5 dl riven ost
  • 1 dl creme fraiche
  • 1.5 dl grädde
  • 1 ask cocktailtomater
  • Salt och peppar
  • 1 knippe grön sparris
  • 1 pkt bacon
  • 1 klick smör
Sätt ugnen på 200 grader. Putsa fläskfilén och skär sedan upp den i skivor. Lägg skivorna i en ugnsfast form, salta och peppra köttet. Lägg sedan basilikan, vitlöken och osten i en matberedare (eller skål med stavmixer) och mixa tills det blir en jämn smet. Flytta smeten till en annan skål och blanda med grädde och creme fraiche. Vispa sedan med elvisp tills såsen är tillräckligt tjock. Klicka sedan ut den färdiga såsen på köttet och dela cocktailtomaterna och sprid ut över köttet. In i ugnen i ca 20 min.
För att göra den baconlindade sparrisen börjar du med att skära av ändarna på sparrisen. Stek sedan i smör i en stekpanna tills dom är någorlunda mjuka. Rulla sedan in varje sparris med en baconskiva och stek igen tills baconet är färdigt.
Vi serverade även tillsammans med en vanlig grönsallad.
 
 
Efterrätt - Pannacotta med blåbär
 

För 2 pers:
  • 2.5 dl grädde
  • 0.25 dl sukrin
  • 1 tsk vaniljpulver
  • 1 gelatinblad
  • Färska blåbär
Lägg gelatinbladet i blöt i kallt vatten i ca 5 min. Koka samtidigt upp grädden tillsammans med vaniljpulvret i ca 2-3 min. Tag sedan bort kastrullen från plattan och blanda ner sukrin och det blötlagda gelatinbladet. Vispa ordentligt tills du märker att gelatinet och sukrinet har lösts upp. Häll sedan upp i glas eller portionsskålar och låt stå på bänken och svalna en stund. Ställ sedan in i kylen där det bör stå minst ca 2 timmar för att stelna tillräckligt. Lägg på blåbären precis innan servering och njut!
 
 
 

Kommentera här: