Tacopaj

Hoppas ni har haft en fin onsdagskväll. Det har jag haft. Vi har äntligen hittat ett superfint skrivbord till mig som passar som handen i handsken här hemma. Blir lite trångt i vardagsrummet men det ska nog bli bra till slut. Lägger upp bild imorgon när allt är klart!
 
Jag gjorde en jättegod tacopaj ikväll till middag. Gick ganska snabbt och var väldigt enkelt. Skulle vara en perfekt fredagsmiddag om inte annat, hela Sveriges tacoätardag!
 
För ca. 4-5 pers:
Pajskal
  • 4 ägg
  • 1 dl grädde
  • En klick smör
  • Salt
Fyllning
  • 500 g köttfärs
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk tomatpuré
  • 0.5 dl vatten
  • 1 tomat
  • 1 gul eller röd lök
  • 2 dl riven ost
  • 1 dl grädde
  • 1,5 dl creme fraiche
  • 1,5 tsk salt
  • 2 tsk chilipulver (alternativt en färsk chili)
  • 2 tsk paprikapulver
  • 1 tsk spiskummin
  • 2 krm cayennepeppar

Sätt ugnen på 225 grader och ställ in pajformen med en klick smör i och låt smälta. Blanda resterande ingredienser till pajskalet och häll i formen och ställ in i ugnen i ca. 10 min. Håll lite koll för man ser när skalet är klart. 

Medan skalet är i ugnen stek köttfärsen tillsammans med tomatpuré och kryddor. Häll sedan på vattnet och låt stekas till vattnet är borta. Blanda osten, grädden och creme fraichen i en skål. Häll över köttfärsblandningen i pajskalet och lägg skivad tomat och lök ovanpå. Häll sedan över ostblandningen och in med alltihop i ugnen igen i ca. 10-15 min. Klart! Vi serverade med lite grönsallad och en klick creme fraiche. Annars kanske guacamole eller hemmagjord tacosås kan vara något?

 

 

Kommentera här: