Fredag 25/10

Idag, och hela helgen, kommer det vara fullspäckat schema. Idag försöker jag hinna med att plugga, laga mat, baka och städa. Vi ska nämligen ha lite vänner till mig på middag ikväll så då får jag försöka förbereda allt så gott det går. Så nu sitter jag här med en kopp kaffe och ett minutbröd och tar lite paus från allt rännande. 
 
Jag har iallfall hunnit med att baka Foccacia som vi ska ha till ikväll. Det brukar bli supergott så jag hoppas att det blir det även denna gång. Och att våra gäster uppskattar det.. de äter nämligen inte LCHF men jag tror det borde gå hem ändå.
 
För ca 8 bitar (självklart beroende på hur stora man vill ha dem):
  • 4 ägg
  • 200 g philadelphia
  • 100 g smält smör
  • 2 dl mandelmjöl
  • 2 msk fiberhusk
  • 1 nypa salt
  • 1,5 tsk bakpulver
  • 1 pkt fetaost
  • 1 röd lök
  • Gröna oliver efter tycke
  • Rosmarin
  • Olivolja
Sätt ugnen på 200 grader. Visa äggen fluffigt och tillsätt sedan philadelphia och vispa igen. Häll i det smälta smöret och vispa lite snabbt igen. Blanda de torra ingredienserna i en annan skål och häll sedan ner de försiktigt i övriga smeten och vispa ihop till en jämn smet. Häll i en form, jag använder mig av en långpanna version mindre. Finhacka löken, fetaosten och oliverna och peta sedan ner dem i smeten. Häll på lite olivolja och strö över rosmarin. In i ugnen i ca 25 min. Perfekt som tillbehör till en middag!
 
 
Och så kom min älskade hem på sin lunch med lite fredagsblommor till mig. Underbara människa!
 
 
 
1 Sofie:

skriven

Vackra rosor:)

Kommentera här: